Jak nám v Česku (o) solí silnice

image_pdfimage_print

Už několikrát jsem se zamyslel nad tím proč se někde dá jezdit vcelku bezpečně i v zimních měsících, kdy teplota klesne k nule a silnice začnou klouzat a někde musíme jezdit se staženou zadnicí a počítat s tím, že cesta bude o nějaký ten čas delší. Chápu, že všechno je o penězích a ty jsou všude jinde, jen ne ve státní, potažmo krajské kase. Ale to mě jako řidiče vcelku nezajímá. Já bych rád jezdil po uklizených a hlavně ošetřených silnicích.

Jak se solí silnice v Čechách a v Německu

Jde mi o to, že vidím poměrně často rozdíl v ošetřování silnic u nás a u německých sousedů. Všímám si s jakou frekvencí potkávám auta silničářů tady a tam, jak se uklízí dálnice tady a tam, kdy se začne solit tady a tam. A řeknu Vám, je to obrovský rozdíl. V Německu v zimě potkám za týden tolik sypačů, co jsem tady u nás nepotkám za celou zimu. Dálnice v Německu jsou uklizené v celé její šířce, tedy když jsou dva jízdní pruhy, tak jsou uklizeny dva pruhy, když jsou úseky se třemi jízdními pruhy, světe div se, jsou uklizeny tři pruhy. U nás se uklidí jeden pruh a to ještě tak nějak bídně. V Německu se solí silnice už když klesne teplota na 2°C. U nás často až když napadne sníh. To je samozřejmě špatně, ale především pozdě. O to pak je více práce s úklidem.

neuklizeno_jak_solí_silnice

ilustrativní foto: foto z dálniční kamery

Proč se u nás solí silnice nekvalitně

O co mi jde? Zamýšlím se nad tím proč musíme my jezdit na ledě a sněhu o tolik víc času, než Němci? O co jsme horší, nebo podřadnější než Němci? Proč se náš stát nestará stejně jako soused? Přitom máme za všechno stejné ceny, někdy i větší. Máme stejně vysoké daně, některé i větší. Zkrátka každý jednotlivec odvádíme státu stejné peníze a od státu dostáváme horší služby, než jsou u sousedů. A to už nemluvím o tom, že pak musíme vydat více peněz za palivo a za ošetření aut, případně za opravy z více nehod. Přitom zase máme o mnoho menší platy než Němci. A to se vyplatí. Opravdu mám rád zimu v České Republice. Jistě bude hodně těch, kteří budou namítat, že mají v Německu k dispozici mnohem vetší balík peněz než v ČR. Ale je třeba si také představit o kolik více silnic a dálnic musí u sousedů uklidit. Například se můžete podívat na Wikipedii jaké mají dálnice v Nemecku a jaké máme dálnice v Česku. Navíc, jak víme i v Německu bojují s financemi na údržbu dálnic a silnic. Proto také v nynější době, tedy počátek roku 2014 uvažují o mýtném také pro menší nákladní vozy a osobní vozy, které doposud mýtné v Německu neplatí. U nás se zkrátka neumí hospodařit a především, stejně jako snad v každém oboru v této zemi, se musí mnoho prostředků vysát do těch správných kapes i z peněz určených na údržbu a rozvoj silniční a dálniční sítě v ČR. Nejsem naivní, krade se asi všude, ale u nás je to tedy extrémní kapesné. Mám dojem, že kdyby se kradlo míň, mohli bychom mít lepší a čisté silnice. Jednoduše řečeno, pěkně nám tady u nás solí silnice, ale pořád se kloužeme. A to nám brzy osolí ještě víc.

 

2 thoughts on “Jak nám v Česku (o) solí silnice

  1. Musím se přiznat, že od známého z ŘSD jsem se dozvěděl pravý opak. My jako blbci solíme hned jak spadne sněhová vločka, kdežto němci si sebou vozí deku a něco na sváču. Když pak začne sněžit, tak si každý němec zajede na pumpu, vleze si pod deku a jde spát … Čeká se, až přestane sněžit a pak se jde teprve solit. Prý tedy my jako česká republika obecně přesolujeme a majitelé přilehlých polí nejsou nadšeni.

    • Známý z ŘSD asi solí jinde než já jezdím. Jezdím již několik let pravidelnou trasu z Prahy do Bielefeldu což je necelých 700 km z Prahy a nějakých 500 km od státní hranice. Na němcké straně jedu cca 90 km po bundesce, tedy okresce a zbytek po dálnici. A moje osobní zkušenost, tedy opravdu osobní, protože na tom sněhu jedu, je taková, že němci solí už před spadem sněhu. Alespoň tedy místa kopcovitá a jinak problematická. Proto pak sníh dopadne na silnici již posolenou. Samozřejmě občas je sněžení intenzivní, že to nesnihne odtávat, ale je posoleno a je z toho břečka, ve které se jede líp, než na ujetém a namrzajícím sněhu. U nás se v zimě zkrátka jezdí po sněhu mnohem déle než to uklidí. Jezdím převážně v noci, kdy není takový provoz, tak nádherně vidím blikající sypače a mohu svědomitě prohlásit, že tolik kolik jich vidím za jednu cestu v Německu, tolik jich u nás nevidím za celou zimu. Toť moje osobní zkušenost. To jestli němci zastaví u pumpy a jdou spát je možná v určitém procentu pravda, ale oni to udělají i v dešti. Zkrátka se na to necítí, tak zasatví.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *