Obří investice do dopravního systému

Vláda konečně schválila investice do dopravního systému.

Podle České televize vláda oznámila, že podporuje obří investice do dopravního systému. Mělo by se jednat o jakýsi automatický systém dopravního značení, který by měl zpomalit provoz například před uzavírkou. Chtělo by se vykřiknout hurá, ale … Je to skutečně dobře? Co dostaneme za utracené miliardy?

Dnes jsem zaznamenal ve zpravodajství České televize zprávu, že vláda se chystá utratit několik miliard korun za vývoj automatického dopravního systému. Pěkná reportáž s vysvětlením jak vzniká kolona s následnou ukázkou systému přímo na místě u dálnice jak to funguje. Tedy už má vlastně ten systém někdo vymyšlený, mě napadá nyní když píšu tento článek. Tak jaký vývoj? Proč jsem si nevýsknul radostí? Systém opravdu užitečný, ale investice je podivná.

Dalnice investice dopravního systému

Podivná investice do vývoje už vyvinutého systému

Proč jsem se ale vůbec rozhodl napsat o této na první pohled dobré zprávě? O silničním provozu a dopravě něco málo vím a o dopravních systémech taky, jelikož jsem za volantem procestoval skoro celou Evropu a proto hned při vysílání této úžasné zprávy jsem si říkal, proč máme utrácet za vývoj (samozřejmě následně za správu a údržbu) dopravního systému, který ve světě zcela běžně funguje již několik let. Už je vymyšlený a ověřený v provozu. Samozřejmě, žádný systém nezabrání kolonám, ale může je o malinko zkrátit, nebo alespoň zpomalit provoz natolik, aby nedocházelo k nehodám při dojíždění do kolony. Proto si kladu otázku proč máme utratit miliardy korun za něco, co už jinde funguje a zcela jistě by bylo levnější pořídit na naše silnice a dálnice některý ze systémů, který již používají v Německu, v Dánsku a jiných zemích. Napadá mě jediné a to, že je potřeba nechat zase někoho „vydělat“. Napadá mě paralela s informačními tabulemi, které stály také několik miliard, protože to byl úžasný systém. Dnes se ale na těchto tabulích zobrazuje jen telefonní číslo na dopravní info ŘSD.

Zpětné zrcátko investice dopravního systémuJinak jsem rád, že jsme na tom tak dobře, že můžeme naprosto bezmyšlenkovitě (no ono to nakonec bude asi dobře promyšlené) vyhazovat peníze po miliardách. Naše silnice jsou opravdu velká černá díra. Příště možná napíšu o konkrétním případu, kdy se jeden úsek dálnice kompletně opravoval cca třičtvrtěrok a užíval jsem si radost z opravené dálnice jen pár týdnů možná měsíců a ten naprosto stejný úsek se rozkopal znovu. Přeci se musejí ty evropské dotační peníze nějak utratit. Proč ale tak blbě, to mi hlava nebere.

 




GE Money Bank je malá banka?

GE Money bank logo blueJistě známe všichni banku, kterou vlastní obří americký gigant General Electric (GE), který generuje miliardové zisky. GE Money Bank je tak známá, že snad není v republice dospělého jedince, který by ji neznal. Také si asi každý udělá představu jak je to velký podnik, když je vidět skoro na každém kroku, skoro v každém hyper/super marketu zastoupena, když ne pobočkou, alespoň bankomatem. A právě proto si kladu otázku, jak na tom vlastně GE se svou bankou v čechách je. Je GE Money Bank malá banka, nebo není.

Říkáte si, proč si kladu takovou otázku? Jednoduše proto jak na mě působí banka na pobočkách. Zrovna dnes jsem potřeboval vložit peníze na účet a tak jsem si našel nejbližší pobočku v mobilní aplikaci banky. To funguje bezvadně, najdete pobočku nejbliže aktuální poloze, dáte navigovat a hotovo. Přijedete podle navigace až před dveře banky. Krása. Pobočka se na Vás směje, svítí, září, přímo láká člověka tam vběhnout a vysypat šrajtofli. To jsem také chtěl. Přímo jsem toužil tam nechat vše co jsem u sebe měl. Vejdu a uvnitř také hezké, čisté prostředí, krásní usměvaví lidé, ale … To „ale“ mě štve. Na pobočce dva stolky s počítačem jako bezhotovostní přepážky a jedna zasklená přepážka, jako pokladna. Jeden stolek obsazen klienty a u pokladny slečna, která vysvětluje něco jakési paní, která asi měla zrovna intelektuální menzes, protože za tu chvíli, co jsem vydržel čekat, dostala informaci asi šest krát. Když se zaptala na to samý znovu, nevydržel jsem a opustil pobočku.

S protaženým obličejem jsem si našel druhou nejbližší pobočku a zase natěšen, že odlehčím kapsám jsem vběhnul s úsměvem do zářící pobočky a ejhle. Téměř na chlup stejný scénář. Jeden stolek obsazen klienty sjednávající asi úvěr druhý stolek prázdný a u pokladny se taky nevyřizovala finanční transakce, ale dlouze se vysvětlovalo cosi, že to snad ani nemohlo souviset s bankou. Tak jsem to vzdal a rozhodl se bance dnes ty peníze nedat. Snad zítra. Podotýkám, že tyto dvě pobočky byly v Praze.

Jedu domů a přes okénko auta vidím známé barvy, známé logo, známou záři. Tak si říkám, je po obědě, to budou všichni někde trávit oběd, tak jsem zastavil a loudal se do Kralupské pobočky GE Money Bank. A tedy, vy mi to nebudete věřit, ale dopadl jsem naprosto stejně. Vše bylo naprosto stejný, jen s tím rozdílem, že tam byla jedna slečna u druhého stolku navíc. Ta si ale sjížděla Facebook, druhý stolek řešil úvěr a pokladna byla obsazena babčou, která vykřikovala, že má na účtě 54 tisíc, že to je pěkná blbost, že tam má být 38 tisíc. Že tam má 16 tisícovek navíc. Nejprve jsem se usmíval, ale po čtvrthodině se pokladní s babčou rozhodli položkově kontrolovat výpisy. Tak se mi zase pěkně protáhla ústa a zklamaně odešel. Dnes ty peníze zkrátka neudám. Ne že bych nevěděl co s nimi, ale na trvalé příkazy tam zkrátka něco vložit musím.

Tak si myslím, že jednak vybavením, tak obsazeností personálu se GE money Bank chová jako nízkonákladová banka. Chápu to z pohledu banky jako maximalizovat zisk, ty procenta musí být zkrátka lepší než minulé období, tak když nevydělám jako dřív, tak utratím míň. To opravdu chápu z pohledu akcionáře, podnikatele, ředitele. Ale z pohledu klienta nic moc. Jako klient chci trávit na pobočce co možná nejméně času a né si pročítat dlouhé minuty všechny letáky, které na pobočce jsou. S nadsázkou se dá říct, že je to možná  taktika jak klienta donutit ty letáky číst. Ale humor mě vždy přechází, když musím někde čekat naprosto zbytečně. Z tohoto pohledu mi připadá, že je GE Money Bank malá banka. Musím říct, že na pobočku jdu opravdu jen jednou měsíčně, vše jinak řeším přes internetové bankovnictví, ale pouze vklad mě nemine jít k okénku na pokladnu. A často se stává, že u okénka pokladny se řeší i klienti, kteří nejdou vkládat, nebo vybírat a tak se stává, že jeden člověk zasekne přepážku tak, že se čekání protahuje na dlouhé minuty, někdy i desítky minut. Štve mě, že taková společnost, když už se snaží šetřit, nehoní alespoň lidi, aby opravdu makali a ne, že propustí spoustu lidí a kliente ty si počkej. Někdy i personál je naprosto lhostejný k tomu, že fronta se nehýbe.

Shrnu to a nakonec pár čísel. Banka s více než 250. pobočkami a více než milionem klientů, což ji řadí na 4. místo v žebříčku velikosti banky co do počtu klientů, by se mohla chovat trochu na úrovni, aby si klient mohl alespoň myslel, že jej na pobočce někdo rád vidí a ne aby se cítil jako v zelenine na rohu. Ještě chci úplně nakonec říct, že nezatracuju banku jako takovou, já si nemůžu na jejich služby stěžovat. Vždy mi vyšli vstříc, bez problému šlo vždy vše zařídit. Jen než se člověk dostane na řadu. To je bída.

Pár údajů o GE Money Bank.  Klíčové finanční ukazatele GE Money Bank Klíčové nefinanční ukazatele GE Money BankZdroj: Kurzy.cz

Graf - Počty klientů českých bankAutor: Finparáda.cz